środa, 4 września 2013

Burgery z ciecierzycy


Ostatnio wszędzie widzę burgery i przestaje mnie to cieszyć (podobnie miałam z muffinami). W Trójmieście burgerownie wyrastają niczym grzyby po deszczu i obawiam się, że prędzej, czy później część z nich upadnie, bo moda przeminie. Oczywiście miłośnicy burgerów nadal będą się nimi zachwycać, ale myślę, że na mniejszą skalę. Ja już sprawdziłam, gdzie warto wrócić, jeśli nabiorę ochotę na porządną bułę, a nie będę miała czasu, by burgery zrobić sama.

No właśnie, bo na burczymiwbrzuchu jest już naprawdę sporo przepisów na domowe burgery. Jak widać, obie ze Śliwką cenimy sobie porządny domowy fast food :)
W trakcie filmowego tygodnia był burger z Pulp Fiction, były też kiedyś burgery wołowe z z suszonymi pomidorami i karmelizowaną cebulą, a także w wersji mini. Ale burgery można również zrobić z łososia, krewetek, indyka i kurczaka.

Okazuje się, że temat nadal się nie wyczerpał. Niedawno, zupełnie przez przypadek zrobiłam spontanicznie na obiad burgery w wersji wegetariańskiej. Pogoda za oknem nie zachęcała do spaceru, a nie miałam w lodówce niczego konkretnego na obiad, za to ogromną ochotę na burgery. Upiekłam więc bułki, ale nie wiedziałam co dalej.
W szafce znalazłam za to puszkę ciecierzycy, a ponieważ lubię czasem zrobić sobie dzień bezmięsny, od razu pomyślałam o falafelach. Na ich wzór przygotowałam na oko burgery z ciecierzycy, nie wiedziałam co z tego wyniknie. 
Tak się złożyło, że miałam w lodówce słoik z konfiturą z czerwonej cebuli z figami (przepis wkrótce, na razie odsyłam do wersji bez fig) i kilka śliwek, z których zrobiłam sos bbq. 
Gdy podałam już złożonego burgera mięsożernemu chłopakowi, nie byłam pewna, czy będzie mu smakowało. Zupełnie niepotrzebnie, bo był zachwycony i właśnie dlatego postanowiłam się z Wami podzielić kolejnym przepisem na burgera. Może ktoś się skusi na wersję wegetariańską? :)

Burger z ciecierzycy/2 szt.
  • 2 bułki pełnoziarniste do burgerów (przepis tu)
  • konfitura z czerwonej cebuli  (przepis tu)
  • pomidor
  • rzodkiewka
  • roszponka
  • Cieciorexy:
  • 200 g odsączonej z zalewy ciecierzycy z puszki
  • 40 g płatków kukurydzianych
  • jajko
  • czosnek
  • sól, kolorowy pieprz
  • Sos BBQ ze śliwkami:
  • 6 śliwek
  • łyżka masła/oliwy
  • 200 ml passaty pomidorowej
  • mała czerwona cebula
  • ząbek czosnku
  • łyżeczka ostrej papryki
  • szczypta pieprzu cayenne (dla lubiących ostre sosy)
  • łyżka octu winnego
  • łyżka trzcinowego cukru/miodu
  • sól, pieprz

Cieciorexy:
  1. Ciecierzycę odsączamy z zalewy, wrzucamy do wysokiego naczynia, dodajemy posiekany drobno czosnek, rozbełtane jajko, sól i pieprz. Całość miksujemy na gładką pastę.
  2. W moździerzu kruszymy płatki kukurydziane na "mączkę". Dodajemy ją do masy na burgery i dokładnie mieszamy.
  3. Z masy formujemy dwa okrągłe burgery, które lekko spłaszczamy. Kładziemy je na wyłożonej pergaminem blasze i wkładamy do rozgrzanego piekarnika. Pieczemy przez 20 minut w 180 stopniach.
Sos BBQ ze śliwkami:
  1.  W rondelku na rozgrzanym maśle lub oliwie, smażymy posiekaną w kostkę cebulę. Gdy się zarumieni wrzucamy pokrojone drobno śliwki (bez pestek). Dodajemy również posiekany ząbek czosnku, wszystko mieszamy i smażymy 3 minuty.
  2. Do rondelka wsypujemy przyprawy, wlewamy ocet winny i miód. Podgrzewamy kolejne 3 minuty. Następnie wlewamy passatę pomidorową, zmniejszamy ogień i dusimy sos na małym ogniu przez ok. 15 minut.
  3. Na koniec sos przelewamy do wysokiego naczynia i miksujemy blenderem, aby był gładki. Chłodzimy.
Burgery:
  1. Bułki podgrzewamy chwilę w piekarniku. Na przekrojonym spodzie smarujemy sos i kładziemy roszponkę, na to kładziemy upieczone cieciorexy. Na burgerze wykładamy konfiturę z czerwonej cebuli, plastry rzodkiewki i pomidora. Całość przykrywamy bułką i jemy od razu!
Tosia

11 komentarzy:

  1. Też tak mam! Gdy jest brzydka pogoda to piekę bułki...

    OdpowiedzUsuń
  2. Pycha pomysł :) Muszę w końcu takie kotleciki zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. muszą być przepyszne!!! bardzo lubie ciecierzyce i wszelkie kotleciska :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyglądają bardzo interesująco - takiej wersji nie miałem okazji skosztować więc najwyższa pora wypróbować przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. muszą być bardzo dobre. Na pewno kiedyś je zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Już od jakiegoś czasu mam ochotę na takie burgery z ciecierzycy, Twoje idealnie wyszły ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Po odwiedzinach u Was na blogu wiecznie jestem głodna:)

    OdpowiedzUsuń
  8. skusiłabym się na takiego zdrowego burgera :D

    OdpowiedzUsuń
  9. ooo! Coś dla mojej znajomej!

    OdpowiedzUsuń
  10. wcale się nie zdziwię jak zobaczę kopię takiego cuda w jakiejś wegejadłodajni:)

    OdpowiedzUsuń

Ze względu na sporą ilość przychodzącego spamu, byłyśmy zmuszone włączyć na kilka dni weryfikacje obrazkową.
Z góry przepraszamy za utrudnienia przy komentowaniu :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...